Wat is er dan met 14 februari 2019, dat ik daar nu aan terug denk? Dat is de datum dat mijn website live ging. Bedrijf half verkocht (jaarafsluiting en juridische overdracht moesten nog plaats vinden), nieuwe bedrijf al begonnen, naam bedacht (KISS), eerste opdrachten liepen al en met een frisse website het vernieuwde ondernemerschap aan gepakt.
Vanuit een organisatie met 35 collega's, een compagnon, een lopende business was het toch een omschakeling naar het zelfstandige ondernemerschap. Alles zelf doen (boekhouding, acquisitie, opdrachten, website, marketing, automatisering, koffie halen) is toch een geheel andere gewaarwording dan overal wel iemand voor in kunnen schakelen.
Ik ben nu ruim een half jaar verder. Een aantal fantastisch leuke en uitdagende opdrachten. Klanten met groeiambities, beginnende ondernemers, ondernemers die aan het afbouwen zijn (vrijwillig of noodgedwongen). Zeer divers, leerzaam, uitdagend. Ik merk dat ik de afgelopen jaren toch te veel op de automatische piloot heb gewerkt en mezelf onvoldoende heb uitgedaagd om me te ontwikkelen. Dat gaat met de diversiteit aan opdrachten en onderwerpen nu vanzelf.
Tegelijkertijd merk ik dat de kennis en ervaring die ik in mijn loopbaan heb op gedaan, nu van enorme toegevoegde waarde is, voor de mensen die ik help bij het behalen van hun doelen, wensen en dromen; zowel ondernemers als medewerkers die werkzaam zijn bij de bedrijven waar ik adviseer.
Waarom dan die link naar Valentijnsdag, de dag dat de liefde centraal staat?
Dat gaat met name over de liefde die ik vaak voel bij ondernemers over hun bedrijf. De diensten die men levert, de producten die men maakt, de klanten die men bedient en de collega's waarmee men dat allemaal voor elkaar krijgt.
Maar tegelijkertijd merk ik bij de vele ondernemers die ik spreek, dat het keihard werken in hun bedrijf, de juiste focus ontbreekt. Een gevleugelde uitspraak is: "Je moet niet alleen in je bedrijf werken, maar ook aan je bedrijf". Het is een open deur, maar ik merk het keer op keer als ik met ondernemers het gesprek aan ga over hun bedrijf. Na de eerste beleefdheden ("het gaat heel goed, heel druk"), komt het gesprek vaak op de werkelijke gevoelens van een ondernemer bij zijn dagelijkse werkzaamheden.
"Ik ben op dit moment in de verste verte niet directeur van mijn bedrijf", was de meest recente uitspraak van een bevriende ondernemer.
Ligt dat aan de marktomstandigheden, de veranderende klanten (individualisme), het gewijzigde arbeidsethos van de werknemers, de macht van de leveranciers, de ontwrichtende invloed van het internet, de overheid die het verkeerde beleid voert, of toch ook een beetje aan de ondernemer zelf?
Ja, ook ik heb te maken gehad met toegenomen wet- en regelgeving, personeel dat niet de juiste richting op wil, leveranciers wiens macht steeds groter wordt, perioden van drukte dat niemand ooit zijn werk meer af heeft. Nachten dat je om 5 uur 's ochtends wakker wordt, denkend aan de dingen die nog moeten gebeuren, of zaken die niet lopen zoals je zou wensen.
Als adviseur heb ik geen toverstaf om al die problemen meteen op te lossen. Maar samen met de ondernemers werk ik wel aan het maken van de juiste keuzes voor jezelf, voor je bedrijf, voor je klanten, voor je personeel. Dat betekent meestal afscheid nemen van een deel van je activiteiten (of al je activiteiten) en je opnieuw focussen op die dingen waar je heel goed in bent, je veel energie van krijgt, je veel waardering krijgt van je klanten en je klanten ook nog gelukkig van worden.
Dan krijg je weer hernieuwde liefde voor het ondernemerschap.
Nog 101 dagen tot de volgende Valentijsdag
Comments